arrowhead-leftarrow-ios-forwardarrow-forwardcalendarbookmarkpricetagsclockcloseFacebook-colorpersonFacebook-colorprintergridhomeinfoFacebook-colormenulockemailsmartphonephonephonepinpinflip-2searchflip-2Facebook-colorcloud-uploadpersonpersonFacebook-colorglobe-2
Overslaan en naar de inhoud gaan

Catershoflaan maakt zich klaar voor blauwgroene metamorfose

4 min. leestijd
Simulatiebeeld van de herinrichting van de Catershoflaan. © Witteveen + Bos

De herinrichting van de Catershoflaan in Merksem (Antwerpen) moet ervoor zorgen dat de omgeving meer klimaatbestendig wordt. Studiebureau Witteveen+Bos werkt er samen met Aquafin en het district Merksem aan een verbrede, groene middenberm met infiltratiekom. Water-link is de opdrachtgever.

Ben Catry, projectleider bij Witteveen+Bos: ‘Het integreren van blauwgroene oplossingen in riolerings- en wegprojecten is vanuit ecologisch standpunt vaak een wens van de opdrachtgever maar het effectief uitvoeren blijft een moedige keuze in een stedelijke context waar zoveel andere aspecten in rekening moeten worden gebracht. Een doorgedreven buurtparticipatie kan een belangrijk hefboom zijn om alle neuzen in dezelfde richting te krijgen. Tijdens het participatieproces waarin bewoners van de Catershoflaan bij de ontwerpvorming werden betrokken, ontstond het idee van de middenberm.’

De nieuwe inrichting is veelomvattend: een gescheiden rioleringsstelsel, nieuwe fiets- en voetpaden, waterdoorlatende parkeerstroken, een versmalde rijweg, verkeersplateaus, bomen, plantvakken, fietsenstallingen en een nieuwe verlichting. Stad Antwerpen ontwierp de bovenbouw terwijl het opdrachthoudende studiebureau zich over de waterhuishouding en de technische uitwerking van het hele project boog. De herinrichting van de laan bevindt zich nu in zijn laatste fase.

Duurzame infiltratieoplossingen

In het ontwerp ging veel aandacht naar een betere afvoer van hemelwater voor de buurt. Het regenwater stroomt via openingen in de boordstenen naar de middenberm om daar via een infiltratiekom in de bodem te dringen. Ook de kasseien van de parkeervakken maken met hun open voegen infiltratie mogelijk. Komt het water bij hevige regenval toch te hoog, dan stroomt het bekken over naar de regenwaterafvoerleiding die onder de straat ligt, en wordt het water afgevoerd.

Maximale waterinfiltratie en integratie van groen

De rioleringsbuizen onder de rijweg zijn groter gedimensioneerd om de steeds zwaarder wordende buien lokaal op te vangen. Door op het einde ‘knijpers’ te voorzien, wordt het water vertraagd afgevoerd en waardoor er minder druk op het afwaartse stelsel ontstaat.

Ook bovengronds vinden de nodige aanpassingen plaats. ‘De middenberm wordt een 8 meter brede en 50 centimeter diepe groenzone met infiltratiebekken dat op zijn beurt omgeven wordt door verschillende soorten beplanting’, aldus Catry. ‘Daarbij worden twee boomtypes voorzien. De ‘dragers’ zijn bomen met een lange levensduur die geschrankt worden aangeplant. Daarnaast komen ‘ondersteuners’, kleinere bomen met een minder lange levensduur, die willekeurig aangeplant worden. Deze mix zorgt van bij het begin voor een mooi groenbeeld’

Op lange termijn blijven enkel de dragers over die een fraaie laanstructuur vormen. Verder worden ook twee pleintjes voorzien met zitbanken, aangepaste verlichting, enkele stapstenen, struiken, een aantal boomstammen en bloemrijke beplanting aan de kruispunten. Hierdoor wordt de hele middenberm een aangename extra groenruimte voor de buurt.

 

Bron foto: Simulatiebeeld van de herinrichting van de Catershoflaan. © Witteveen + Bos

Gerelateerde artikels