arrowhead-leftarrow-ios-forwardarrow-forwardcalendarbookmarkpricetagsclockcloseFacebook-colorpersonFacebook-colorprintergridhomeinfoFacebook-colormenulockemailsmartphonephonephonepinpinflip-2searchflip-2Facebook-colorcloud-uploadpersonpersonFacebook-colorglobe-2
Overslaan en naar de inhoud gaan

Moermanpark: van parking naar klimaatpark

2 min. leestijd
Dronebeeld Moermanpark © Stad Roeselare

Op 17 mei vond in Roeselare de feestelijke opening van het Moermanpark plaats als orgelpunt van een jarenlang traject rond de omvorming van een parking van circa één hectare tot een klimaatbestendig park dat kansen biedt voor ontmoeting, sport en spel.

Het Moermanpark is een van de vier projecten die ondersteund worden vanuit de thematische oproep die het Vlaams Stedenbeleid in 2021 lanceerde rond het thema van de hittebestendige stad. Voor de stad Roeselare was de subsidie alvast de aanleiding om de ambities van het project verder op te schalen. Tot voor kort was het park nog gewoon een grote en kale asfaltvlakte middenin de stad met meer dan driehonderd parkeerplaatsen. Buurtbewoners maakten slechts in beperkte mate gebruik van deze parking, die vooral bestemd was voor bezoekers van buiten de stad. De bezettingsgraad ervan lag sowieso vrij laag en de benodigde parkeercapaciteit kon relatief makkelijk elders in de stad worden gevonden. Waarom de parking dan niet ontharden en omvormen tot een klimaatadaptief park als koelte-oase en groenblauwe long in het dichtbebouwde centrum van de stad op een steenworp afstand van het kernwinkelgebied?

Het hele project is opgebouwd volgens vier basisprincipes. Zo zal het nieuwe park fungeren als een ecologische hotspot voor stedelijke fauna en flora. Binnen het project werden 130 nieuwe bomen aangeplant die het stedelijk hitte-eilandeffect moeten helpen terugdringen en CO2 uit de lucht kunnen halen. Door het grondverzet zoveel mogelijk te beperken en te kiezen voor fytoremediërende beplanting ontstond een doordacht reliëf en een aantrekkelijk landschap. Bij hevige regenval zal het park fungeren als een spons die hemelwater opneemt om langdurige droogteperiodes te kunnen overbruggen: door ruimte te voorzien voor waterinfiltratie en -buffering verhoogt de veerkracht van het watersysteem.

Rondom het park worden klimaatstraten aangelegd met veel ruimte voor gevelgroen, waardoor de connectiviteit met het park wordt versterkt. Open ruimtes worden met elkaar verbonden en slingeren zich nu verder tot in de binnenstad. Het park heeft ook een belangrijke sociale component, die rekening met kwetsbare groepen: het biedt voorzieningen die voor iedereen toegankelijk zijn, zoals brede wandelpaden, openbare zitplekken, speelruimte en gedeelde faciliteiten. Daarnaast is er een belangrijk mobiliteitselement. De oorspronkelijke contour van het project - de effectieve parking - werd tijdens het proces uitgebreid met de aanliggende straten, die als groene woonerven werden ingericht en nu rechtstreeks aansluiten op het park. Door de invoering van eenrichtingsverkeer en het verdwijnen van parkeerplaatsen wordt bovendien ook de druk op de zijstraten verminderd. Veel ambities voor één plek dus, maar de afmetingen van het projectgebied laten een dergelijke diversiteit aan thema’s best wel toe. Met de radicale omvorming van de Moermanparking tot een hittebestendig klimaatpark maakt de stad meteen ook duidelijk dat het haar menens is om het imago van Roeselare als de meest grijze stad van Vlaanderen van zich af te schudden

Opening Moermanpark Roeselare © FotoFever
Opening Moermanpark Roeselare © FotoFever
Opening Moermanpark Roeselare © FotoFever
Opening Moermanpark Roeselare © FotoFever

Bron tekst: Stedenbeleid Vlaanderen

Bron foto: Dronebeeld © Stad Roeselare, overige foto’s © FotoFever

Gerelateerde artikels