Het World Economic Forum heeft twee Limburgse fietsprojecten, ‘Fietsen door het water’ in Bokrijk en het pas geopende ‘Fietsen door de Bomen’ in Hechtel-Eksel uitgeroepen tot twee van de vijf meest opwindende fietsprojecten ter wereld. Beide projecten maken ook deel uit van de Bicycle Architecture Biennale (BAB), een rondreizende tentoonstelling van opvallende architectonische ontwerpen van over de hele wereld, die de fiets centraal stelt.
Bicycle Architecture Biënnale toont de rol fiets in de stad van de toekomst. Er werden 15 ontwerpen uit 9 verschillende landen, waaronder de twee Limburgse projecten. De tentoonstelling heeft als doel om aan te tonen hoe fiets architectuur verder gaat dan alleen het functionele ontwerp, en dat het bijdraagt aan een gezondere levensstijl, een beter klimaat en een duurzame economie. De organisatie wil ook bezoekers uitdagen om mee te denken over hoe we samen in de stad van de toekomst willen bewegen en leven. De tentoonstelling zal binnenkort onder meer in Gent te zien zijn.
De BAB is geïnitieerd door BYCS, een Amsterdamse social enterprise die wereldwijd werkt aan het leefbaarder maken van steden door middel van de fiets. Het centraal stellen van de fiets in het ontwerp van een stad kan volgens BYCS grote voordelen hebben op de sociale cohesie, economische stabiliteit, duurzaamheid en gezondheid van iedere stad.
Fietsen door de bomen
Na ‘Fietsen door het Water’ opent Toerisme Limburg ‘Fietsen door de Bomen’. Een gloednieuwe fiets- en wandelbeleving op 10 meter hoogte door de kruinen van de bomen in Bosland. Het nieuwe fietspad ligt op het fietsroutenetwerk en bevindt zich vlakbij fietsknooppunt 272 aan het Pijnven, in Bosland, Hechtel-Eksel.
‘Fietsen door de Bomen’ is een realisatie van Toerisme Limburg. Het gaat om een SALK-project (Strategisch Actieplan voor Limburg in het Kwadraat) met financiële steun van LSM, de gemeente Hechtel-Eksel, Toerisme Vlaanderen en de provincie Limburg. En kwam tot stand in nauwe samenspraak met Bosland en Natuur en Bos. Het project kadert in ‘Cycling Synergy’: de strategie waarmee Toerisme Limburg een extra belevingslaag over het bestaande fietsroutenetwerk legt. Dat doen ze met een reeks sterke fietsbelevingen, zoals het intussen wereldbekende ‘Fietsen door het Water’ in Bokrijk en volgend jaar ook ‘Fietsen door de Heide’ in het Nationaal Park Hoge Kempen. Op die manier bouwt Toerisme Limburg verder aan het fietsnetwerk van de toekomst.
Eén met de natuur
Het fiets- en wandelpad ligt vlakbij fietsknooppunt 272, aan het Pijnven in Bosland (Hechtel-Eksel). Bosland is het grootste avonturenbos van Vlaanderen waar kinderen de baas zijn. Deze gigantische natuurkern van 5.137 ha in het hart van Noord-Limburg strekt zich uit over de gemeenten Hechtel-Eksel en Pelt en de steden Lommel en Peer. Het bos bestaat vooral uit naaldbomen, die begin vorige eeuw werden aangeplant voor de productie van mijnhout. Door de sluiting van de mijnen zijn de naaldbomen nooit gekapt, maar door hun gelijke leeftijd zijn ze nog steeds beperkend voor de structuurontwikkeling van het bos. Die situatie helpt het project ‘Fietsen door de Bomen’ nu mee te verbeteren. Door de ingreep krijgen kleinere inheemse bomen meer plaats en licht om door te groeien, wat zorgt voor een evenwichtig bosbestand.
Fietsers rijden 700 meter lang over een fietsbrug – een dubbele cirkel met een doorsnede van 100 meter – die geleidelijk stijgt (3-4%) tot 10 meter hoogte, om dan weer te dalen met dezelfde hellingsgraad. Zo krijgen fietsers en wandelaars een sensationele 360°-beleving. Om de veiligheid te garanderen, gebeurt fietsen in één richting en is er een subtiel aanwezig draadnet met een leuning voorzien. Het pad is ook voldoende breed (3 meter), zodat twee fietsers comfortabel naast elkaar kunnen rijden. De ruime breedte van het pad gecombineerd met de beperkte hellingsgraad maakt van ‘Fietsen door de Bomen’ een toegankelijke beleving voor iedereen.
Zowel bij het ontwerpen van de fietsbrug als bij de uitvoering in het bos stond respect voor de fauna en flora steeds centraal. De bomen die op de plaats van het fietspad stonden, kregen een tweede leven aan het startpunt van het traject. Daar is een informatie- en rustpaviljoen gemaakt met de gerecycleerde, gestapelde boomstammen. Bovendien blijven de naaldbomen symbolisch aanwezig. Want de nieuwe fietsbrug steunt op een constructie van 449 unieke kolommen in weervast staal, die de boomstammen van de dennen symboliseren.
De fietsbrug werd ontworpen door het Limburgse architectenbureau De Gregorio & Partners, samen met Burolandschap en het Ingenieurs- & Studiebureau Peeters.