De A. Ruzettelaan in Blankenberge, gelegen naast de duinen, onderging een opvallende transformatie. In samenwerking met verschillende partners besloot de stad het rijvak dichtst bij de zee over één kilometer volledig te ontharden, waardoor de laan nu eenrichtingsverkeer is. Tevens werden er 150 parkeerkplaatsen gesuprimeerd, wat het gebruik van alternatieve routes naar minder gebruikte parkings stimuleert. De parkeerplaatsen die wel heraangelegd zijn werden onthard en voorzien van grasbetondallen.
Op het ontharde rijvak werd een dubbel fietspad doorheen een groenzone voorzien. Zo kwam er enerzijds een natuurlijke versteviging van de bestaande duinen - gordel en anderzijds een kwalitatieve trage verbinding in de stad. De groenzone werd ingericht met streekeigen beplanting en krijgt de ruimte om spontaan te verduinen. Door de duinengordel uit te breiden heeft hemelwater ruimte om te infiltreren en vormt ze een grotere buffer tegen de stijgende zeespiegel. Er werd een informatieavond en -markt gehouden voor omwonenden. Ook de lokale media zette het project in de kijker. In 2008 maakte de provincie een toekomstvisie op voor de N34. Hieruit kwam verduining tussen Blankenberge en Zeebrugge naar voor. Dit project kan als katalysator werken om andere zones van de N34 weer te laten verduinen.
- oppervlakte: 27.000 m2
- ontwerp: Plantec NV
- aannemer: Penninck NV
- beheer: Agentschap Maritieme Dienstverlening en Kust
- contact: Wim De Clerck adres: A. Ruzettelaan, Blankenberge
- kostprijs: Totaal € 5.042.005 - Wegenis en groen € 2.371.766